فصد خون شرق تهران
آبینه
خشکشویی
جرثقیل برقی

جودوی بانوان در چین تایپه (ضعف برنامه ریزی یا بی‌توجهی؟)

جودوی بانوان در چین تایپه ایپون شد

تیم‌های ملی جودوی بانوان در رده های سنی نوجوانان و جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه نتایج ضعیفی از خود به جای گذاشتند تا روند ناکامی بانوان جودوکار همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا و اقیانوسیه به پایان رسید و بانوان ملی‌پوش با کسب تنها یک نقره در بخش بانوان به ایران بازگشتند؛ نتایجی که استمرار روند ناکامی بانوان بود.

۷ حذفی و تنها یک مدال

ابتدا دختران نوجوان رقابت خود را آغاز کردند در روز نخست نیکی کریمی در وزن ۴۴- کیلوگرم در اولین مبارزه مقابل حریف خود از هند شکست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت اما در این مرحله نیز مقابل حریف قزاق در ۴۶ ثانیه ضربه فنی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم مرضیه کمائی ‌در همان دور نخست به حریفی از چین تایپه باخت و حذف شد. سایان چگینی در وزن منهای ۶۳ کیلوگرم نیز ‌در همان دور نخست به حریفی از قزاقستان باخت و به گروه بازنده‌ها رفت. با توجه به تعداد اندک شرکت کنندگان این وزن، چگینی بدون برگزاری رقابت در گروه بازنده‌ها به دیدار رده‌بندی رفت و برای کسب مدال برنز با حریفی از چین تایپه شکست خورد. مارال مردانی در وزن منهای ۷۰ کیلوگرم نیز ‌با ۲ باخت متوالی برابر حریفانی از مغولستان و هند حذف شد.

پس از آن جوانان برابر رقبایشان به میدان رفتند محدثه حسینی در وزن ۵۷- کیلوگرم به روی تاتامی رفت اما در همان دور نخست مقابل حریف قرقیز شکست خورد و حذف شد، صدف بیرانوند در وزن ۶۳- کیلوگرم نیز در همان دور نخست به حریفی از کشور میزبان باخت و حذف شد. اما مریم بربط در ۷۰- کیلوگرم به ترتیب با برتری مقابل حریفانی از هند و چین تایپه به فینال رسید و با شکست برابر  نارینووا از قزاقستان نقره گرفت تا تنها مدال دختران اعزامی را به نام خود ثبت کند.

نتایج ضعیف بانوان این نگرانی را به وجود آورد که نسل آینده جودو نتواند جایگاه ارزشمندی بدست بیاورد واین سوال را مطرح کند که فدراسیون دقیقا چه برنامه ای برای جبران این ضعف و کمک به پیشرفت بانوان دارد؟

بانوان انتظارات را برآورده نکردند

میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو نتوانست چشم خود را به روی نتایج ضعیف ملی‌پوشان بندد و در این  مورد به ایسنا گفت: “در بانوان چهار جودوکار در رده نوجوانان اعزام کردیم که نتوانستند انتظارات ما را برآورده کنند هرچند که از همه آنها توقع مدال نداشتیم، اما حداقل توقع ما این بود که مبارزات خوبی را به نمایش بگذارند و حداقل یک مدال برای ایران به دست بیاورند.”

با این حال صدیقه کعبی زاده، نایب رئیس بانوان فدراسیون ضمن قبول ضعف جودوی بانوان عملکرد دو تیم جوانان و نوجوانان را مورد انتظار ارزیابی کرد.

واکنش کعبی زاده این سوال را مطرح کرد که آیا نایب رئیس بانوان واقعا انتظار عملکرد بهتر از دختران را نداشت یا اینکه قصدش توجیه بوده است؟ با این حال نتایج گویای این است که جودوی بانوان ایران از حریفان آسیایی و جهانی فاصله زیادی دارد. علاوه براین، ضعف رده‌های پایه این حقیقت را آشکار کرد که برنامه ای اساسی برای حمایت از دختران علاقه مند به این رشته وجود ندارد تا با آموزش صحیح و حمایت ویژه راه برای پیشرفتشان هموار شود.

میراسماعیلی ضعف بانوان را قبول کرد

میراسماعیل ضعف بانوان جودوکار را قبول دارد و آن را ریشه‌ای می داند. او بیان کرد: “بحث ضعف ما در جودوی بانوان ریشه‌ای است و باید به صورت اساسی به دنبال حل آن باشیم. واقعا سطح فنی بانوان ما نسبت به حریفان بسیار پایین‌تر است و با آنها فاصله زیادی دارند. باید فکر اساسی در این باره داشته باشیم. قرار است یک مدرس اواخر مردادماه به ایران بیاید و یک هفته به مربیان ما آموزش بدهد تا دانش‌شان بیشتر شود. باید با شورای فنی بانوان نیز جلسات منظمی برگزار کنیم تا برنامه‌ریزی بلندمدتی در حوزه جودوی بانوان داشته باشیم و مشکلات را به صورت ریشه‌ای در این بخش حل کنیم”.

سال‌ها بی‌توجهی به جودوی بانوان

سال‌هاست که جودوی بانوان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. نداشتن برنامه دقیق، عدم آموزش صحیح مربیان و جودوکاران، بی‌توجهی به برگزاری مسابقات باکیفیت داخلی، اعزام‌های انگشت شمار و مقطعی باعث شده که بانوان ایران نتوانند در  این رشته حرفی برای گفتن داشته باشند. این در حالی است که مریم بربط نشان داد بانوان با استعدادی وجود دارند که در صورت توجه به آنها می توان آینده ای درخشان را رقم زد.

 مذاکره برای کسب مجوز حضور دختران در مسابقات جهانی

میراسماعیلی در ابتدای ورود خود به فدراسیون جودو وعده حمایت از بخش بانوان را داد و در اولین اقدام تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان را به مسابقات آسیایی اعزام کرد. او اکنون از مذاکره برای کسب مجوز حضور زنان ایران در مسابقات جهانی خبر داده است. با این حال امید است که این اقدامات مقطعی نباشد. او به خوبی می‌داند طی کردن راه قهرمانی نیاز به حمایت، برنامه‌ریزی، اعزام‌های مکرر و آموزش‌های صحیح دارد. با این حال باید دید که برای هدایت استعدادهایی همچون بربط و کشف استعدادهای جدید چقدر به شعارها عمل می‌کند و گامهای عملی برمی‌دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یک =