فصد خون شرق تهران
آبینه
خشکشویی
جرثقیل برقی

لیورپول – منچسترسیتی؛ جـام خیـریـه انگلیس ۲۰۱۹

منچسترسیتی که حاکم بلامنازع فصل قبل فوتبال انگلیس بود و هر سه جام را برد باید در جـام خیـریـه انگلیس به مصاف نزدیک‌ترین رقیبش در مسیر قهرمانی لیگ برتر یعنی لیورپول برود.

خبرورزشی/ شهراد باغستانی؛ برای فوتبال‌دوستان یکی از جذاب‌ترین اتفاق‌ها شروع فصل جدید در انگلیس است، کشوری که مردمش آن را «خانه فوتبال» می‌نامند. پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر انگلیس، امروز از ساعت ۱۸:۳۰ شاهد به صدا درآمدن سوت آغاز دیدار جام خیریه یا همان سوپرجام خواهیم بود. منچسترسیتی که حاکم بلامنازع فصل قبل فوتبال انگلیس بود و هر سه جام را برد باید به مصاف نزدیک‌ترین رقیبش در مسیر قهرمانی لیگ برتر یعنی لیورپول برود. سال گذشته هم سیتی کارش را با قهرمانی در جام خیریه شروع کرد و امیدوار است امسال هم همین‌گونه باشد، در حالی که لیورپول ۱۳ سال است این جام را نبرده و آن‌ها هم امیدوارند دوباره جام گرفتن در انگلیس را با قهرمانی در جام خیریه شروع کنند. فصل قبل میلی‌متر‌ها و کمترین فاصله‌ها باعث شد قهرمانی لیگ برتر را سیتی از چنگ لیورپول دربیاورد. شاید امشب هم فاصله دو تیم آن‌قدر کم باشد که در وقت‌های معمول هیچ تیمی برنده نشود. مارتین اتکینسون داور باسابقه فوتبال انگلیس قاضی نبرد امروز در ومبلی خواهد بود.

لیورپول؛ جـام بگیر و دوران جدید را شروع کن

داستان لیورپول کمی نیاز به موشکافی دارد. سرخ‌های مرسی‌ساید دوران جدیدی را با حضور یورگن کلوپ آغاز کردند و باشگاه هم قراردادی بلندمدت با سرمربی آلمانی بسته تا تاریخ‌شان را تغییر دهد. فصل قبل در انگلیس موفق بودند، اما تیم موفقی بدون جام! رقابت‌های حذفی را کلوپ جدی نمی‌گیرد و در لیگ برتر هم از بدشانسی‌شان رقیبی داشتند که با وجود ثبت سومین رکورد امتیازی در تاریخ لیگ برتر نگذاشت دست‌شان به جام برسد. لیورپول هم شایستگی‌اش را در لیگ قهرمانان اروپا ثابت کرد و قهرمان شد، اما قهرمانی در لیگ قهرمانان بالاترین موفقیتی نیست که در مرسی‌ساید به دنبالش هستند. چند ماه قبل خیلی از کارشناسان انگلیسی به نوعی به سال‌ها قهرمان نشدن لیورپول در لیگ برتر طعنه می‌زدند و می‌گفتند حاضرند در لیگ قهرمانان خیلی زود حذف شوند تا تمرکزشان را روی لیگ برتر بگذارند، اما بالاتر رفتن در لیگ قهرمانان لطمه‌ای به شرایط لیورپول در لیگ برتر وارد نکرد و هفته‌های پایانی هم شرایط خوبی داشتند. کلوپ آن‌قدر از تیمش راضی است که حاضر نیست با جذب یک بازیکن بزرگ ترکیبش را به هم بزند. فصل جدید کم‌کم آغاز می‌شود و سوپرجام یا همان جام خیریه می‌تواند شروعی برای یک دوره جدید باشد. دوره‌ای که در آن هواداران لیورپول قهرمانی‌های داخلی را می‌خواهند. ۱۳ سال است این جام را نبرده‌اند و ۲۹ سال است دست‌شان به جام قهرمانی در لیگ نرسیده. حریف هم جدی‌ترین رقیب‌شان در این روز‌های فوتبال انگلیس است. کلوپ نمی‌خواهد تیمش امروز مثل لیگ برتر اسیر میلی‌متر‌ها شود.

منچسترسیتی؛ دوباره ما، دوباره جـام

در فاصله کم نسبت به بندر لیورپول و در شهر منچستر تیمی حضور دارد که برخلاف سرخ‌ها حسرت جام داخلی ندارد. از یک دهه قبل که شیخ‌زاید آل‌نهایت به شمال‌غرب انگلیس آمد آبی‌آسمانی‌های منچستر هم رنگ جام را دیدند و این جام‌ها مدام بیشتر و بیشتر شد. حالا گواردیولا و تیمش به بیشتر پُر کردن ویترین افتخارات باشگاه می‌اندیشند و از کسب جام‌ها سیراب نشده‌اند. داستان سیتی با لیورپول متفاوت است و داستان گواردیولا هم به کلوپ شباهتی ندارد. گواردیولا تیمی پرستاره تحویل گرفت و با خرید‌های بزرگ توازن را در آن ایجاد کرد. با ۲ قهرمانی در لیگ برتر انگلیس هم نشان داد اعتقاد‌هایی مبنی بر عدم موفقیتش در این لیگ پایه و اساس نداشته است. حالا پپ سبک خودش را به خوبی در باشگاه منچسترسیتی پیاده کرده و سال به سال با تیم کاملش موفق‌تر می‌شود. دقیقاً برخلاف لیورپول در فصل جدید آن‌ها تشنه موفقیت در لیگ قهرمانان هستند، چیزی که فصل قبل هم درباره سیتی گفته می‌شد، اما موفقیت‌های داخلی پر پیمان‌تر شدند و خبری از قهرمانی در لیگ قهرمانان نبود. سیتیزن‌ها با سه‌گانه انگلیسی به علاوه جام خیریه فصل قبل و درو کردن همه جام‌ها به استقبال فصل جدید می‌آیند. گواردیولا هم تصمیم گرفته تیمش را با خرید‌های گرانقیمت به هم نریزد و فقط رودری را به خط میانی سیتی اضافه کرده است. پپ نمی‌خواهد نتیجه‌ای در بازی امروز رقم بخورد که رسانه‌ها تحلیل‌هایی درباره پایان دوران خوب منچسترسیتی منتشر کنند. دوباره سیتی وارد می‌شود و دوباره جام‌های رنگارنگ می‌خواهد.

آخرین جدال

در بازی برگشت فصل قبل لیگ برتر انگلیس که بازی سرنوشت‌ساز در مسیر قهرمانی بود، منچسترسیتی ۲ بر یک پیروز شد و در نهایت جام را از دستان لیورپول درآورد. آگوئرو و سانه برای سیتی گل زدند و فیرمینو تنها گل لیورپول را به ثمر رساند.

آمار بازی

۱۵) لیورپول با ۱۵ قهرمانی در جام خیریه پایین‌تر از منچستریونایتد و آرسنال سومین تیم پرافتخار است، در حالی که سیتی ۵ مرتبه این جام را به ویترین افتخاراتش اضافه کرده.
۱۳) از آخرین قهرمانی لیورپول ۱۳ سال می‌گذرد و سرخ‌های مرسی‌ساید سال ۲۰۰۶ با شکست چلسی قهرمان شدند، در حالی که سیتی سال قبل قهرمان شد و از اتفاق آن‌ها هم چلسی را مغلوب کردند.
۹) آخرین نایب‌قهرمان لیگ برتر که موفق شد جام خیریه را ببرد منچستریونایتد بود که ۹ سال پیش در این بازی چلسی قهرمان لیگ برتر را شکست داد.
۴) سیتی سال قبل به عنوان قهرمان لیگ برتر جام را به دست آورد، در حالی که در ۴ دوره پیش از آن قهرمانان لیگ برتر به قهرمانان جام حذفی باخته بودند.
۶) شاگردان گواردیولا در حالی بازی برگشت فصل قبل لیگ برتر برابر لیورپول را بردند که پیش از آن در ۵ بازی متوالی در تمامی رقابت‌ها برابر این حریف پیروز نشده بودند و لیورپول ۴ بازی را برده بود.
۹) منچسترسیتی پس از یک دهه اولین تیمی شد که در لیگ برتر ۲ مرتبه متوالی قهرمان می‌شود. حالا شاگردان پپ شانس دارند در جام خیریه هم اولین تیمی باشند که پس از ۹ سال ۲ مرتبه متوالی جام را به خانه می‌برند. آخرین تیمی که ۲ قهرمانی متوالی داشت منچستریونایتد بود که سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با هدایت فرگوسن به این افتخار رسید.
۵) در صورتی که لیورپول قهرمان شود پنجمین جام متفاوت در افتخارات یورگن کلوپ ثبت خواهد شد. او در بوندس‌لیگا، جام حذفی و سوپرجام در آلمان و لیگ قهرمانان اروپا جام گرفته است. پپ گواردیولا برخلاف کلوپ سابقه قهرمانی در جام خیریه را داشته.
۲۷) پپ گواردیولا در دوران مربیگری‌اش ۲۷ مرتبه همراه بارسلونا، بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی قهرمان شده و در پی کسب بیست و هشتمین جام است. برابر تعداد قهرمانی‌های یورگن کلوپ عدد ۶ را می‌بینیم.
صفر) شکست‌ناپذیران برای مدت طولانی. منچسترسیتی از ژانویه در انگلیس نباخته و ۱۴ بازی آخرش در لیگ برتر را هم برده است. در حالی که لیورپول هم در رقابت‌های داخلی همانند سیتی از ژانویه به هیچ تیمی نباخته و آخرین باخت‌شان برابر شاگردان گواردیولا در آخرین رویارویی دو تیم بود. لیورپول هم ۹ بازی آخرش در لیگ برتر را برده است.

مصدومان و محرومان

ناتانیل کلاین در بازگشت به لیورپول باز هم مصدوم شده است. سادیو مانه هم فردای بازی جام خیریه به تمرینات لیورپول برمی‌گردد و طبیعتاً در دیدار برابر سیتی حاضر نخواهد بود. ریاض محرز هم پس از قهرمانی با الجزایر در جام ملت‌های آفریقا شرایط مانه را دارد و دیرتر به تمرین سیتی خواهد پیوست. بنژامن مندی و آیمریک لاپورت هم مصدومان سیتیزن‌ها برای بازی جام خیریه هستند که البته احتمال رسیدن‌شان به این بازی وجود دارد.

ترکیب احتمالی دو تیم

لیورپول: آلیسون، آرنولد، گومز، فان‌دایک، رابرتسون، هندرسون، کیتا، واینالدوم، صلاح، ویلسون و فیرمینو
منچسترسیتی: ادرسون، واکر، اوتامندی، استونز، زینچنکو، دبروینه، رودری، داوید سیلوا، برناردو سیلوا، استرلینگ و آگوئرو

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شانزده =